for Sig Halvorsen (Tjenesteyteren)
ved avtale med forbruker og proffkunde (Kunden) om Utførelse av arbeid på fast eiendom
- Generelt
Disse standardbetingelsene gjelder ved siden av den individuelle avtale partene har inngått dersom slik er inngått. Dersom det ikke er inngått individuell avtale anses disse vilkår alene som partenes avtale. Standardbetingelsene gjelder for det første for håndverkeravtaler, det vil si avtaler om kjøp som har et overveiende tjenesteelement. For slike tjenester gjelder i tillegg lov om håndverkertjenester av 16. juni 1989 nr. 63. (håndverkertjenesteloven) dersom Kunden er en forbruker. Disse standardbetingelsene gjelder også regulære kjøp, det vil si avtaler om kjøp uten vesentlig tjenesteelement. Dersom Kunden er en forbruker reguleres forholdet i tillegg av lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002 nr. 34 (forbrukerkjøpsloven) forholdet.
- Tjenesteyters tilbud
Tilbud gitt av Tjenesteyteren har en varighet på 15 dager fra tilbudsdato. Etter dette tidspunkt er tilbudet ikke lenger bindende. Ved levering av varer fra lager tar Tjenesteyteren forbehold om at det er tilstrekkelig antall varer på lager. Prisene er basert på tilbudsdagens priser, og endringer gjeldende fraktutgifter, toll, valuta eller lignende medfører gir Tjenesteyteren rett til tilsvarende regulering av prisen.
- Kredittvurdering
Kunden samtykker til at Tjenesteyteren kan foreta en kredittvurdering av Kunden før avtalearbeidet igangsettes. Dersom kredittvurderingen viser at Kunden ikke anses betalingsdyktig i forhold til avtalearbeidet, har Tjenesteyteren rett til å heve avtalen med Kunden på dette grunnlag, uten kostnad for Tjenesteyteren.
- Eiendomsrett/salgspant
Kunden aksepterer at Tjenesteyteren beholder eiendomsretten til materiale og utstyr som er levert eller montert hos Kunden frem til betaling har skjedd, jfr. panteloven § 3-17.
- Forsikring
Kunden skal sørge for at eiendommen er fullverdiforsikret. Dersom Tjenesteyterens arbeider vil medføre verdiøkning på eiendommen skal Kunden tegne tilleggsforsikring. Tjenesteyteren skal ha ansvarsforsikring på vanlige vilkår.
- Oppstart og opprydding
Før oppstart skal Kunden gi Tjenesteyteren alle nødvendige opplysninger om forhold med betydning for arbeidet som skal utføres. Det påhviler Kunden å klargjøre arbeidsplassen før oppstart, samt å gi Tjenesteyteren adkomst. Tjenesteyteren skal i den grad det er nødvendig dekke til gulv og åpninger med plast, foreta opprydding etter arbeidets utførelse, herunder fjerne emballasje og avfall, demontere opprigget utstyr og materiell, samt å sope/støvsuge dersom ikke annet er avtalt. Vask og rengjøring utover dette er Kundens ansvar med mindre annet er avtalt.
- Tilleggsarbeid
Viser det seg behov for tilleggsarbeid, det vil si arbeid utover det avtalen/oppdraget gjelder, og som det er praktisk å utføre samtidig, skal Tjenesteyteren kontakte Kunden om dette for nærmere avklaring. Selv om Tjenesteyteren ikke får kontakt med kunden, kan han likevel utføre tilleggsarbeidet dersom det er grunn til å anta at Kunden ville ha tilleggsarbeidet utført, og prisen på tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller lav i forhold til prisen på det avtalte arbeidet. Tjenesteyteren er dessuten forpliktet til å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for Kunden. Tjenesteyteren har krav på vederlag for tilleggsarbeidet basert på medgått tid og materiell, med et sedvanlig påslag.
- Kundens aktsomhet, vedlikehold og tapsbegrensningsplikt
Kunden skal ved mottak av leveranse snarest mulig kontrollere at det er levert riktig antall kolli, og at leveransen er uten mangel. Alt utstyr som er tilkoblet vann og avløp innebærer fortløpende en risiko for lekkasje. Kunden må derfor i særlig grad vise aktsomhet med hensyn til å sette seg inn i de alminnelige installasjons- og/eller vedlikeholds prosedyrer. Kunden bes derfor om alltid å nøye sette seg inn i og følge de instruksjoner som gis med hensyn til installasjon/montering og/eller vedlikehold i den/de brosjyrer og annen informasjon som medfølger produktet/produktene. Kunden bes i tillegg om å gjennomgå filmmateriale som er tilgjengelig på våre nettsider, samt tilgjengelig informasjon om vedlikehold under fanen ”vedlikehold” på våre nettsider. Flere produkter og installasjoner som vi leverer bør vedlikeholdes i form av løpende serviceavtale. Serviceavtale tilbys på forespørsel. Dersom en mangel medfører økonomisk tap og Kunden forsømmer å begrense tapet gjennom rimelige tiltak, må Kunden selv bære den tilsvarende del av tapet. Det samme gjelder dersom mangel har oppstått som følge av at Kunden ikke har satt seg inn i instruksjoner og opplysninger som omtalt i avsnittet over.
- Ferdigbefaring ved tjenesteytelser
Hver av partene kan kreve at det skal holdes ferdigbefaring hvor det gjennomføres en felles besiktigelse av det arbeid som er utført. Tjenesteyteren skal ved ferdigbefaring føre protokoll med angivelse av: • Tidspunkt for ferdigbefaringen og hvem som er tilstede. • Eventuelle mangler som påpekes og frist for utbedring.• • Eventuelt tilbakeholdt beløp Begge parter skal signere protokollen og Kunden skal motta kopi.
- Mangel
Mangel foreligger dersom utført arbeid/levert vare ikke er i samsvar med partenes avtale. Dersom arbeid eventuelt er utført på en annen måte enn det som måtte følge av oppfatninger/uttalelser/normer vil ikke dette i seg selv medføre at arbeidet er mangelfullt. Det vil imidlertid foreligge mangel dersom arbeid ikke er utført i henhold til forskriftskrav. Mangel foreligger ikke dersom påberopt avvik skyldes Kundens forhold, eksempelvis der Kunden har bedt Tjenesteyteren om utførelse i strid med Tjenesteyterens anbefaling og/eller der Kundens egen anvisning på løsning viser seg ikke å være en fullgod løsning. Bestilte varer leveres med standard kvalitet. Dersom Kunden ønsker en særskilt kvalitet, en vare som avviker fra standardleveranse, eller skal bruke varen til et spesielt formål, må dette presiseres ved bestilling.Det er ikke en mangel at alle lyskilder leveres med prøvepærer/lysrør.
- Reklamasjon ved mangel
Kunden plikter å reklamere over mangel innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Unnlater Kunden å reklamere innen rimelig tid, taper han retten til å påberope seg mangelen overfor Tjenesteyteren. Kundens plikt til å reklamere skjerpes når det foreligger risiko for vannskader/lekkasje. Tjenesteyteren har etablert en servicetjeneste kalt «Rørvakt» der Kunden kan få øyeblikkelig hjelp ved alvorlige hendelser. Dette kan du lese mer om på vår nettside www.sig-halvorsen.no. Ved eventuelle reklamasjoner skal det reklameres skriftlig innenfor de gjeldende frister. Der reklamasjonsfrister ikke følger av partenes avtale, eller forbrukerlovgivning, gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på 2 år. Dersom leveransen, eller deler av den, ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen 5 år. Tjenesteyteren har utbedringsrett ved eventuelle feil og mangler som skyldes oss, og vil ikke dekke kostnader ved utbedring foretatt av andre uten at vi er forespurt. Utbedringsarbeidene utføres uten kostnad for Kunden. Eventuelle kostnader og utlegg fra Kunden i forbindelse med reklamasjoner dekkes kun ved oversendelse av dokumentasjon på faktisk, nødvendig og rimelig påløpt kostnad. Kunden har ikke krav på kompensasjon for såkalt «tort og svie»
Oversikt over hvilke lover som gjelder når:Hvor bruker man Loven Kjøpsloven:
Handel mellom profesjonelle. Gjelder i første kjøp av varer.Norsk standard (NS):
Gjelder entrepriser – mellom BH/HE/TE og UE/TUE.Bustadoppføringslova
Gjelder nyoppføring av bolig for forbruker – herunder rørleggerarbeid.Håndverkertjenesteloven
Montering, Installering av produkt hvor verdien av dette overstiger verdien av gjenstanden. Produktet kan være Kjøpt hos oss eller hos en annen leverandørForbruker - kjøpsloven
Kun produkt eller der tjenesten /installeringen utgjør en mindre del en verdien av produktet.Hvor lang er retten til å reklamere? Kjøpsloven:
Havner man under denne loven har man en rett til å reklamere i 2 år .Norsk standard (NS):
Her er reklamasjonsretten 5 år etter BHs overtakelse.Bustadoppføringslova
Kunden har en rett til å reklamere i inntil 5 årHåndverkertjenesteloven
Kunden har rett til å reklamere i inntil 5 år. Vi antar at alle varene levert av rørbransjen er ment å holde i 5 år.Forbruker - kjøpsloven
Kunden har rett til å reklamere i inntil 5 år. Vi antar at alle varene levert av rørbransjen holder i 5 år. - Kundens krav ved mangel
Ved mangel kan Kunden holde tilbake så mye av betalingen at tilbakeholdt beløp sikrer Kundens krav som følge av mangelen. Kunden kan videre kreve mangelen rettet når dette kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for Tjenesteyteren. Tjenesteyteren skal utføre utbedring innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for Kunden.
- Forsinkelse fra kundens side
Ved forsinket betaling eller medvirkning fra kunden, som ikke skyldes forhold på Tjenesteyterens side, har Tjenesteyteren rett til å
- stanse arbeidet
- kreve kostnadene og annet tap ved stansingen erstattet når det ikke godtgjøres at forsinkelsen skyldes uforutsett hindring utenfor Kundens kontroll heve avtalen for den delen av oppdraget som står igjen
- kreve erstatning for sitt økonomiske tap eller tilbakeholde del av leveranse frem til Kunden betaler eller stiller betryggende sikkerhet for kravet.
- kreve forsinkelsesrente i henhold til lov av 17. desember 1976 nummer 100 om renter ved forsinket betaling.
- Om det reklamers til Sig Halvorsen og det avtales oppmøte, forbeholder Sig Halvorsen seg retten til å fakturere oppmøte dersom reklamasjonen ikke er berettiget.
-
Tips og råd om drift og vedlikehold
https://www.sig-halvorsen.no/rorlegger/drift-vedlikehold